Thursday, December 8, 2011

إلى روح مينا دانيال

كان نفسي اقابلك

قبل ما الدنيا تغرّب

كان نفسي اقابلك

قبل ما تسيب الحمل لينا

و تهرب

ليه يا مينا بس تهرب !

كان النصر خلاص قريب

و بيك معانا كان يقرَّب

كان نفسي اشوفك

قبل ما روحك تسافر ..

جوه روحنا

و جراحك تزيد آلامنا

و تزيد جروحنا

كان نفسي اشوفك

و كنا سوا بالثورة بُحنا

كان نفسي اسمعك

و انت بتهتف

و الحق في كل حرف بتنطقه

للظلم و الظالم .. يخوّف

و الصدق في عيونك

لكل من شافها .. يشّوف

يشوف مصر بعيونك

و يحس بالشجن

و يشوفها زي ضحكتك

ضحكة .. محبوسة من زمن

كان نفسي المسك

و احضنك

و يخالط دمك ..دم سال مني

بنرسم على الأرض بدمانا

الوطن

و هما بيسرقوه منا

و ابصلك .. و امسك إيديك

و ابتسم

و دموعي تجري

نروي الوطن بدموع و دم

كان نفسي أرحل

يوم ما ترحل

و يتلخبطوا فينا

و يقولوا هو دا محمد !

و لا مينا ؟

و ييجي واحد زينا

يقف جنبنا

و يبكي

يتمنى يكون مننا

و يكتب زي شعري

و يمشي يحكي

يا مينا ليه تمشي

من غير ما اشوفك

و لا المسك

و لا اسمع ضحكتك

و لا اعرفك

و اشوف ملامحك

و احفظك

يا دم مينا

في جروحنا نبــِّت

بكره تسيل تاني مننا

و في أرض مصر نروي تاني

بدمنا

و تختلط زي ما حبينا

جروحك

بجرحنا

و اعرف يا مينا إننا منك

و إنك تخصنّا

و كل نقطة دم سالت منك يا مينا

تهمنا

كل نقطة دم سالت منك يا مينا

تهمنا

No comments: